foto: Marija.si
Barvno okno s podobo Marije Pomagaj, ki ga je za baziliko Marijinega oznanjenja v Nazaretu izdelal Alojz Čemažar, bo odslej pozdravljalo romarje k Nazareški votlini. 

 

Zgodba umestitve vitraja s podobo Marije Pomagaj ob baziliko Marijinega oznanjenja v Nazaretu sega v leto 2019. Pater Peter Lavrih, komisar za Sveto deželo, ki je v 35 letih delovanja Sveto deželo obiskal že 174-krat, je na romanju v letu 2019 opazil, da v obzidju nazareške bazilike pripravljajo še sedem »odprtin«, kjer sicer že številni narodi predstavljajo svoje narodne podobe Matere Marije. Obrnil se je na sobrata, rektorja Slovenskega Marijinega narodnega svetišča p. dr. Roberta Bahčiča, naj posreduje pri svojem nekdanjem rimskem sošolcu, sedanjem kustosu za Sveto deželo fr. Francescu Pattonu, kakšne so možnosti, da bi bila v eni od odprtin podoba brezjanske Marije Pomagaj. V nekaj mesecih je dobil pritrdilen odgovor. Komisariat za Sveto deželo in Frančiškanski samostan na Brezjah sta razpisala natečaj in k projektu povabila več umetnikov; izbrali so načrt za barvno okno umetnika Alojza Čemažarja. Izdelal je že več barvnih oken za slovenske cerkve in kapele, poleg tega mu je brezjanska Marija Pomagaj blizu, večkrat priroma na Brezje.

V sklopu bazilike Marijinega oznanjenja je več podob Božje Matere Marije z vsega sveta, z značilno narodno ikonografijo in vsebino. Ob sliki Marije Pomagaj je bil umetnik Čemažar, postavljen pred nalogo in izziv, kako izvesti podobo v tehniki vitraja. »Slikar Leopold Layer je originalno podobo naslikal v tehniki oljnega slikarstva, moja naloga je, da naredim podobo v povsem drugačni tehniki, a prepoznavno in čimbolj povezano z originalom.« Da ne gre za kopijo originala, pravi umetnik: »Gre za drugačne materiale, drugačne postopke. Barvno steklo je vezano na učinek svetlobe, saj se podoba z barvnih stekel postavlja v okensko odprtino, skozi katerega zjutraj prodira drugačna svetloba kot zvečer, drugačna svetloba ob deževnem ali ob sončnem vremenu …« Učinek svetlobe se spreminja, vedno pa je ta učinek odločujoč, saj po besedah umetnika Čemažarja »ob pomoči svetlobe, katere žarki prodirajo skozi kompozicijo barvnih stekel, more biti gledalec deležen posebnega estetskega občutja.«

Okenska odprtina, ki je namenjena namestitvi vitraja, je visoka tri metre in je po obliki podobna trapezu. Osrednji motiv, podobo brezjanske Marije Pomagaj, je umetnik umestil v središče v obliki medaljona. To bo na kraju samem v višini od 150 do 170 centimetrov, torej približno v višini romarjevega očišča. Okvir s pozlačenimi akantovimi listi, ki krasi podobo na Brezjah in je delo rezbarja Maksa Berganta, pa je Čemažar na barvnem oknu za Nazaret nadomestil s podobami angelov z glasbili. »Pri nastajanju osnutka za vitraj sem imel v mislih knjigo etnologa Primoža Kureta Glasbeni instrumenti na srednjeveških freskah na Slovenskem (1973). Ikonografski motiv angelov, ki s petjem in igranjem na instrumente izražajo hvalnice in nebeško veselje, se še ohranja; v idejni zasnovi brezjanske Marije v tehniki vitraja igrajoči in pojoči angeli obdajajo osrednji lik Matere z Otrokom in hvalijo Gospoda. Na poseben način se hvalnici pridružuje angel z dvignjeno svetilko in naznanja, da je po Mariji prišla Luč na svet.«

Današnja cerkev Marijinega oznanjenja v Nazaretu je bila zgrajena leta 1969 kot ena najpomembnejših cerkva sodobnega časa v Izraelu. To je v dvatisočletni zgodovini že peta cerkev na tem kraju, ki je zgodovinsko izpričan, da je to kraj, kjer je Marija slišala angelove besede: Glej, spočela in rodila boš sina, ki mu daj ime Jezus. Če se nekateri kraji Jezusovega življenja in smrti skozi zgodovino tudi spreminjajo, je kraj oznanjenja že od prvih stoletij isti; cerkev na tem kraju se omenja že v 2. stoletju. »Skupaj s sinom Lojzetom, ki je sprejel zahtevno delo izvedbe vitraja, čutim posebno odgovornost ob podobi, ki je tako dragocena slovenskemu narodu,« pravi Alojz Čemažar: »Z barvami in črtami želim ob daru svetlobe soustvariti ozračje, kot ga začutimo verni Slovenci ob podobi brezjanske Marije Pomagaj.«

Vitraj s podobo Marije Pomagaj je na pot proti Sveti deželi krenil 6. decembra 2022, po vseh postopkih, ki so bili potrebni za prevoz in carinjenje, je prispel v Nazaret v četrtek, 19. januarja 2023.

S postavljanjem vitraja smo pričeli v soboto, 21. januarja in nadaljevali v ponedeljek, 23. januarja, ko smo delo dokončali. Glavno težo pri postavitvi samega vitraja na svoje mesto je nosil Lojze Čemažar, ob pomoči svojega očeta in avtorja vitraja, Alojzija Čemažarja.
Pri postavitvi sta še pomagala Matija Suhadolc in Janez Firšt.

»Od same ideje, dovoljenj za postavitev in izdelave vitraja, so minila tri leta. Mirno lahko rečem, da je bila najbolj zahtevna sama postavitev vitraja na njegovo mesto. Oba mojstra, oče in sin, Čemažarjeva sta izdelano delo dobro zapakirala in zavarovala, da se na dolgi poti ni kaj zgodilo.

Gre za izmoljen vitraj Marije Pomagaj. Vsi, ki smo sodelovali pri tem projektu, smo hvaležni Marijinemu varstvu. Sama izdelava vitraja ima svojo posebno tehniko in žive prosojne barve, ki se močno razlikujejo od ostalih treh vitrajev. Smo ponosni, da lepota Marije Pomagaj odseva svojo božjo bližino tudi v tehniki barvnega okna. Njena toplina in bližina takoj pritegne mimoidoče. Naj nagovarja vse ljudi dobre volje iz celega sveta, ki se bodo ustavili pred njeno podobo ter jih vabi k hoji za njenim Sinom Jezusom. Marija Pomagaj, prosi za nas!« Je ob postavitvi vitraja v Nazaretu zapisal dr. p. Robert Bahčič, rektor bazilike Marije Pomagaj.

Blagoslov vitraja bo 1. marca 2023. Blagoslovil ga bo ljubljanski nadškof metropolit msgr. Stanislav Zore ob prisotnosti provinciala p. Marjana Čudna, rektorja p. dr. Roberta Bahčiča ter kustosa Svete dežele p. Francesca Pattona.

Pripravila: AEF; vir: marija.si