Iz svetega evangelija po Marku (Mr 9,38-43.45.47-48): Tisti čas je Janez rekel Jezusu: »Učitelj, nekoga smo videli, da je v tvojem imenu izganjal hude duhove, in smo mu branili, ker ni hodil za nami.« Jezus pa je rekel: »Ne branite mu! Nihče namreč ne more storiti mogočnega dela v mojem imenu in takoj grdo govoriti o meni. Kdor ni proti nam, je za nas. Kdor vam da piti kozarec vode zaradi imena, ker ste Kristusovi – resnično, povem vam – zagotovo ne bo izgubil svojega plačila. Kdor pohujša enega od teh malih, ki verujejo vame, bi bilo bolje zanj, da bi mu obesili mlinski kamen na vrat in ga vrgli v morje. Če te tvoja roka pohujšuje, jo odsekaj! Bolje je zate, da prideš pohabljen v življenje, kakor da bi imel obe roki, pa bi prišel v peklensko dolino, v neugasljivi ogenj. Če te tvoja noga pohujšuje, jo odsekaj! Bolje je zate, da prideš hrom v življenje, kakor da bi imel obe nogi, pa bi bil vržen v peklensko dolino. Če te tvoje oko pohujšuje, ga iztakni! Bolje je zate, da prideš z enim očesom v Božje kraljestvo, kakor da bi imel obe očesi, pa bi bil vržen v peklensko dolino, kjer njihov črv ne umre in njihov ogenj ne ugasne.«
Morda nam je bolj domač izrek “kdor ni z nami, je proti nam”. Tudi zato, ker je tovrstni ekskluzivizem kar pogost v družbi. Dokaj hitro se znajdemo na tankem ledu, ker nekdo ne ustreza meni ali moji organizaciji. In postane avtomatsko nasprotnik. No, če smo iskreni, je celo Jezus ob neki drugi priložnosti uporabil izrek: “Kdor ni z menoj, je proti meni, in kdor z menoj ne zbira, raztresa.” (Lk 11, 23) To je rekel takrat, ko so mu očitali, da z Belcebubom (tudi Beelcebulom, kar dobesedno pomeni “gospodar smeti”, tj. poglavarjem hudih duhov) izganja hude duhove. In jim je takoj razložil, da je kaj takšnega nemogoče. Toda če nasprotujejo delovanju Božjega kraljestva, potem ne morejo reči, da so z Bogom. Kdor preprečuje izganjanju hudih duhov, torej nasprotuje Bogu, nasprotuje božjemu kraljestvu.
In zanimivo, da v tem odlomku zgoraj Jezus, čeprav uporabi povsem nasprotni izrek od tistega iz Lukovega evangelija, dejansko govori o isti temi. Spet je tu govora o izganjanju hudih duhov. Nekdo je to počel, ne da bi bil član bratstva učencev. Vendar je to vseeno počel v Jezusovem imenu. Ni povsem znano, kako se je to zgodilo. Morda je kdo videl in slišal, kako Jezus osvobaja obsedence, in je sam začel delovati tako, da je izganjal demone v Jezusovem imenu. Jezusovi učenci pa so ga hoteli ustaviti, ker ni bil eden izmed njih. Gojili so torej ekskluzivizem. Jezus pa jih poduči, da se tu motijo. Ne more biti nekdo nasprotnik, ki v Jezusovem imenu izganja hude duhove.
Tu se sicer zraven pojavi tudi nauk, ki ga srečamo v “govoru na gori” v Matejevem evangeliju. In se v istem evangeliju kasneje spet ponovi. V tem govoru je Jezus sicer zelo radikalen. In če bi ta naročila izpolnjevali dosledno, bi bili verjetno sami že kruljavi in slepi. Toda bistvo je drugje: Jezus hoče pokazati, kako nevarno je, da bi se prepustili skušnjavam in padli v pekel. Prepuščanje grešnim navadam nas vodi v zakrknjenje, ob smrtni uri pa bi lahko zavrnili božje usmiljenje. Torej je na tem svetu bolje biti invalid kot da bi se povsem zdravi vdali grehu. In veliko je v nas samih takšnega, kar je treba “odrezati”.
In navsezadnje, prav naša zaprtost v elitizem, zavračanje vsega, kar ne sodi v naše sheme, je lahko izvirni greh za vse tisto, kar Jezus nato našteva. Če smo sami zaprti, zaverovani v lastno večvredenost, je to že pot v pekel. Bolje se je odpovedati temu in morda kaj žrtvovati (tudi roka, noga ali oko), kot da bi nas ta drža pripeljala v pekel. Na tem svetu nimamo pravice do samozadostnosti, saj se sami ne moremo odrešiti – zato pa vsi lahko pripadamo Kristusu, če se za to odločimo. In ne branimo drugim, ki Jezusa oznanjajo, če ne ustrezajo našim predstavam.
P. S.: Ob tem velja spomniti, da oba Jezusova med seboj nasprotna izreka dejansko dopolnjujeta drug drugega. Denimo v primeru, da imamo opravka s človekom, ki se je nehote “okužil” s kakšno duhovno okultno prakso (kamor spada tudi reiki, joga, vedeževanje, nihala, transcedentalna meditacija …). Morda je isti človek hotel hoditi za Jezusom in je celo kristjan, vendar mu je tu zaradi nevednosti spodrsnilo in se je prepustil poti, ki ni v skladu z božjo voljo. Bil je torej – nehote – proti Jezusu, čeprav je hotel biti kristjan, in si nakopal davek, ki mu ga je naložil hudič. Mnogi ljudje vedo povedati, kako so trpeli, ko so se hoteli rešiti posledic teh zank. Toda sam v sebi ni hotel biti proti. Potreben je molitve za osvobajanje in tudi poučevanja, da se je prepustil praksi samoodrešenja, ki ni božja. Sprejmimo takšne brate in sestre, pomagajmo jim, da bi bili čim prej svobodni in povsem zvesti Kristusu. Naj nam pri tem pomagajo sveti trije nadangeli, ki danes godujejo.
C. R.